Τι είναι ο προσωπικός χάρτης και γιατί κυβερνάει τη ζωή μας;

0
813

Μέσος χρόνος ανάγνωσης ~4 λεπτά

Αφού κατάλαβες τις 6 ανθρώπινες ανάγκες, που είναι το πρώτο βήμα από τα “6 βήματα της Μεταμόρφωσης“, ακολουθεί ο Προσωπικός μας Χάρτης.

Τι είναι αυτός ο μυστήριος Χάρτης και πώς κυβερνάει τη ζωή μας χωρίς να το καταλαβαίνουμε τις περισσότερες φορές;

Ζούμε όλοι στον ίδιο κόσμο; Ή όντως ο καθένας είναι στον κόσμο του;

Τι είναι ο προσωπικός μας χάρτης, και τι συμπεράσματα μπορούμε να βγάλουμε από αυτό που θα μας γλιτώσουν πολύ χρόνο, τσακωμούς και μιζέρια;

Πώς μπορούμε να μετατρέψουμε τη ζωή μας σε ένα μεγάλο παιχνίδι «κυνήγι θησαυρού» και τι κοινά έχουν ήδη;

Ας ξεκινήσουμε με τις τρεις βασικές αρχές του χάρτη μας:

3 Βασικές αρχές του Προσωπικού μας Χάρτη:

1- Ο καθένας ζει στον κόσμο του, αλλά όλοι οι κόσμοι είναι συνδεδεμένοι. 

2- Ο χάρτης δεν είναι η πραγματικότητα. Δηλαδή δεν είναι και απαραίτητα ακριβής.

3- Εμείς είμαστε οι χαρτογράφοι της πραγματικότητάς μας.

Ας τα εξηγήσω:

1- Ο καθένας ζει στον κόσμο του… 

Όταν ακούω μουσική με τα handsfree από το κινητό μου ενώ περπατάω στον δρόμο και σκέφτομαι κάτι που θέλω και πάω να κάνω, μόνο εγώ την ακούω, και μόνο εγώ σκέφτομαι αυτά, και μόνο εμένα αλλάζει η διάθεσή μου και η προσοχή μου αναλόγως.

Οι υπόλοιποι πεζοί δεν ακούνε τίποτα και ο καθένας σκέφτεται τα δικά του: προβλήματα, τι θα φάει, κάτι που τον φόβισε, πιθανά σενάρια, λίστα με ψώνια, τι έχει να κάνει, κλπ.

Ο καθένας είναι στον κόσμο του, πραγματικά.

Κάποιος είναι αγχωμένος γιατί άργησε και τρέχει.

Κάποιος άλλος είναι τελείως χαλαρός και απολαμβάνει τη βόλτα.

Κάποιος άλλος πεινάει και δεν μπορεί να σκεφτεί τίποτε άλλο πέρα από αυτό.

Κάποιος άλλος μόλις είχε φάει βαριά και το μυαλό του είναι θολωμένο.

…αλλά όλοι οι κόσμοι είναι συνδεδεμένοι.

Γιατί το τι θα κάνω εγώ (πράξη), από μια κουβέντα μέχρι μια χειρονομία, φωνή ή οτιδήποτε, θα επηρεάσει τον κόσμο των γύρω μου, κυματόμορφα, σαν πέτρα που έπεσε στη λίμνη.

Κάτι καλό που μπορεί να κάνω, ένα απλό χαμόγελο σε έναν περαστικό, μπορεί να του φτιάξει τη διάθεση, και στη συνέχεια να αντιμετωπίσει τελείως διαφορετικά κάποια κατάσταση, αλλάζοντας και άλλους ανθρώπους.

Κανένας δεν είναι απομονωμένος.

Κάτι που μπορεί να πω, κομμάτι του χάρτη μου, μπορεί κάποιος άλλος να το ενστερνιστεί, ή να φυτευτεί ένας σπόρος-ιδέα που σιγά σιγά θα βγάλει ρίζες και θα μεγαλώσει μέσα του, αλλάζοντάς του, ετσι, την πορεία.

Όλοι μας ζούμε στην πραγματικότητά μας, ο καθένας μας με τις δικές του εμπειρίες, φόβους, όνειρα, αναμνήσεις, ανθρώπους γύρω του, πεποιθήσεις για το τι είναι ικανός και τι όχι κλπ.

Ο καθένας μας έχει έναν διαφορετικό, προσωπικό, δικό του χάρτη για αυτή την πραγματικότητα.

Ένα χάρτη που του δείχνει εκείνου προσωπικά πού είναι τα βουνά, πόσο μεγάλα είναι, πού είναι οι κοιλάδες, τα ποτάμια, οι σταθμοί, ο δρόμος που ακολουθεί κλπ.

2- Ο χάρτης δεν είναι η πραγματικότητα

Δηλαδή, δεν είναι και απαραίτητα ακριβής (τις περισσότερες φορές ΔΕΝ είναι).

Αυτός που ζει το όνειρo, που ζει 10’/10 όπως θα ήθελε στον κάθε του τομέα και είναι ευτυχισμένος, αυτός έχει και τον πιο ακριβή χάρτη.

Έχει δηλαδή τις σωστές πεποιθήσεις που τον οδήγησαν να πάρει τις σωστές επιλογές και να φτάσει εκεί που θέλει.

Εάν δεν βρίσκεσαι στο 10’/10 – να ζεις το όνειρό σου – σε όλους τους τομείς της ζωή σου, ήδη (ξέρω ότι εγώ ΔΕΝ βρίσκομαι σίγουρα), τότε κάτι πάει στραβά με το σύστημα των πεποιθήσεών σου – με τον χάρτη σου.

Γιατί εάν ήταν ακριβής, θα είχες ήδη αυτά που θες, ή τουλάχιστον θα έβλεπες μεγάλη πρόοδο προς τα εκεί, θα είχες κάποια αρχικά αποτελέσματα που θα σου έλεγαν ότι πας σωστά.

Αν δεν είναι όλα 10’/10, τότε κάποια ΑΝΑΚΡΙΒΕΙΑ υπάρχει στον χάρτη των πεποιθήσεών σου.

Αυτό ξαναδιάβασέ το.

Από μικροί αυτό που κάνουμε, όμως, ως άνθρωποι, είναι να αντιγράφουμε κομμάτια από τους χάρτες των ανθρώπων γύρω μας.

Έτσι ακούμε τους γονείς μας να μας λένε τι είναι καλό για μας και τι όχι.

Τι θα πρέπει να κάνουμε όταν μεγαλώσουμε, τι να πιστεύουμε για τη θρησκεία, για την πολιτική, για τις σχέσεις, τους άντρες, τις γυναίκες, το εξωτερικό κλπ.

Ακούμε από τους γύρω μας τι πρέπει να κάνουμε και τι όχι. Τι κάνανε, και τι τους βγήκε σε καλό ή όχι.

Ακούμε τις δικαιολογίες τους, γιατί δεν κάνουν αυτό ή το άλλο, ή γιατί δεν κυνήγησαν τα όνειρά τους, ή γιατί απέτυχαν ή τα παράτησαν κάπου.

Διαβάζουμε κάτι ή βλέπουμε κάποια ταινία, και ξαφνικά ανακαλύπτουμε μια νέα πτυχή στο χάρτη.

Δημιουργούμε -όπως έλεγε ο Eben Pagan- ένα δικό μας σκωτσέζικο κιλτ (φούστα): με κομματάκια από δω και από κει.

Κάθε τετραγωνάκι είναι και ένα διαφορετικό κομμάτι του χάρτη
που το αντιγράψαμε και το υιοθετήσαμε από κάποιον άλλον…

Το θέμα είναι ότι μπορούμε συνειδητά να επιλέξουμε ποια κομματάκια θα βάλουμε στον χάρτη μας:

3- Εμείς είμαστε οι χαρτογράφοι.

Εμείς είμαστε οι χαρτογράφοι της πραγματικότητάς μας.

Επομένως για να πάρεις αποτελέσματα που δεν έχεις ξαναπάρει, θα πρέπει να κάνεις πράγματα, ή να δεις τον χάρτη, διαφορετικά απ’ότι έκανες μέχρι στιγμής.

Θα πρέπει να δοκιμάσεις καινούρια πράγματα, τρόπους σκέψης και δράσης.

Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να πάρεις συγκεκριμένα αποτελέσματα που θες, είναι να μελετήσεις τα άτομα που ΉΔΗ ζουν τη ζωή τους (ή τουλάχιστον τα κομμάτια που εσύ θες) έτσι όπως θα ήθελες και συ.

Μελέτησε αυτούς που ήδη έχουν τα αποτελέσματα που θες, τι έκαναν όταν ήταν στο δικό σου σημείο.
Μην κοιτάξεις τι κάνουν τώρα. Κοίτα τι κάναν ΤΟΤΕ.

Για να έχουν καλύτερα αποτελέσματα, σημαίνει ότι οι πεποιθήσεις τους, ο χάρτης τους, είναι πιο ακριβής και τους οδήγησε εκεί που ήθελαν.

“Με καλύτερη αντίληψη, κάνουμε καλύτερες επιλογές.
Με καλύτερες επιλογές, παίρνουμε καλύτερα αποτελέσματα.”
~Robin Sharma~

Ακόμα και τον εαυτό σου μπορείς να ρωτήσεις, όταν βίωνε κάτι που θες να αναβιώσεις:

Τι έκανες τότε διαφορετικά;

Εάν έπρεπε να γράψεις τη “συνταγή” του τι έκανες τότε, ποια θα ήταν;

…Ξανακάν’τη εάν μπορείς.

Τώρα τι κάνουμε;

Τώρα που ανακάλυψες αυτόν τον μαγικό χάρτη στην τσέπη σου, να τι μπορείς να κάνεις:

* να δεις τα σημαντικά σημεία όπως το πού βρισκόσουν, που βρίσκεσαι και πού θες να πας, και να τα ξεκαθαρίσεις ΑΠΟΛΥΤΩΣ στο μυαλό σου.

* να δεις τις επιλογές του παρελθόντος σου σε όλους τους τομείς και το πού σε οδήγησαν.

Για κάθε αποτέλεσμα υπάρχει και ένα αίτιο και για κάθε δράση μια αντίδραση.

Επομένως θα πρέπει να αναλάβεις την πλήρη ευθύνη για το πώς είναι η ζωή σου αυτή τη στιγμή και το ποιες επιλογές, και ποια σημεία του χάρτη (πεποιθήσεις) σε οδηγήσαν εδώ που είσαι.

* να μελετήσεις τον χάρτη – τουλάχιστον όσο βλέπεις, μεταξύ του σημείου που είσαι και του σημείου στόχου – την πορεία σου, και τι ξέρεις μέχρι τώρα.

* Εμείς είμαστε οι δημιουργοί της πραγματικότητάς μας *

Μπορείς να τον ξανασχεδιάσεις έτσι τον χάρτη και την πορεία σου, παρά τα πολλά σκοτεινά σημεία που έχει, ώστε να αυξήσεις τις πιθανότητές σου να φτάσεις εκεί που θες.

Μπορείς να να κάτσεις να διορθώσεις τον χάρτη σύμφωνα με αυτά που ξέρεις τώρα.

Μπορείς να αμφισβητήσεις τα κομμάτια που σου έχουν δώσει οι άλλοι (τουλάχιστον αυτά που βλέπεις) – ότι αυτό είναι βουνό ή το άλλο είναι κοιλάδα.

Θα πρέπει να τα αμφισβητήσεις,
ιδίως εάν οι ίδιοι [απ’τους οποίους τα πήρες]
ΔΕΝ έχουν τα αποτελέσματα που θέλεις εσύ
.

* να χτίσεις ένα σύστημα, μια συνήθεια, ώστε να ξαναβλέπεις συχνά πυκνά τον χάρτη στην διαδρομή σου, τι νέο εμαθες, τι σκοτεινό μέρος αποκάλυψες, τι λειτουργεί και τι όχι, πού είναι τα μονοπάτια, και συνεχώς να διορθώνεις την πορεία σου στον στόχο και στη νέα διαδρομή που αποκαλύπτεται μπροστά σου.

Με άλλα λόγια να αρχίσεις να βλέπεις λίγο πιο μακριά από την επόμενη εβδομάδα ή μήνα ή χρόνο.

Ελπίζω να κατανόησες τη δύναμη που έχει ο προσωπικός σου χάρτης.

Αυτός θα κρίνει πώς θα ζήσεις τη ζωή σου, πώς θα συμπεριφέρεσαι στους άλλους, τι σχέσεις θα έχεις, τι οικονομική ευχέρεια θα έχεις, τι θα θεωρείς εφικτό και τι όχι, πόσο θα προσφέρεις, τι θα αποκτήσεις στη ζωή σου και τι όχι.

Από αυτόν κρίνεται μέχρι και το πόσο θα ζήσεις κατά ένα ποσοστό.

Άσκηση:

Αναλογίσου για 5-10 λεπτά τη μεταφορά του προσωπικού σου χάρτη.

  • Κάτσε και γράψε σε ένα άδειο χαρτί για τον δικό σου χάρτη.
  • Γράψε τι κομμάτια του πήρες και από ποιούς.
    • Αναλογίσου την καταλληλότητά τους, δηλαδή το εάν αυτοί, απ’τους οποίους τα πήρες, είχαν όντως ακριβέστερο χάρτη από εσένα – είχαν περισσότερα αποτελέσματα ή όχι;
  • Θυμίσου τις αποφάσεις που πήρες που άλλαξαν τη ζωή σου και σε οδήγησαν μέχρι σήμερα εδώ που είσαι.
    • τις μεγάλες, που έγιναν μία φορά και καθόρισαν την πορεία σου
    • και τις μικρές, τις καθημερινές ή εβδομαδιαίες, που εύκολα μπορείς να προσπεράσεις, αλλά συσσωρεύονται σε τρομακτικούς αριθμούς αν τα βάλεις κάτω…
      ***όλοι μας έχουμε 24 ώρες, αλλά τις ξοδεύουμε διαφορετικά…***

      • πόσες ώρες βλέπεις τηλεόραση, ειδήσεις, αθλητικά ή ταινίες
      • ή χαζεύεις cute γατάκια και epic fails ή inspirational vids στο Ytb,
      • ή άσκοπα κοιτάς το wall feed του Fb,
      • ή αναλώνεσαι σε ατέλειωτες άσκοπες συζητήσεις
        • πχ χορτοφαγίας VS κρεατοφαγίας ή
        • evidence-based data VS huge-volume-of-theories-that-someone-told-me…
  • Αναλογίσου ότι και οι άλλοι άνθρωποι κάνουν το καλύτερο που μπορούν, σύμφωνα με τον χάρτη της πραγματικότητας που έχουν.
    • Γράψε κάτι για αυτό, παραπάνω, και προσπάθησε να εξηγήσεις τις πράξεις κάποιου με βάση το δικό του χάρτη για τν κόσμο.
    • Μπορείς έτσι να δεις το πόσο εύκολα μπερδευόμαστε και πιστεύουμε πως όλοι θα έπρεπε να είχαν τον ίδιο χάρτη, δηλαδή τις ίδιες πεποιθήσεις. Όχι. Η ποικιλία είναι καλή, και επιβάλλεται. Είναι νόμος της φύσης.

Ακολουθούν τα επόμενα βήματα παρακάτω :)

 

Εάν σου άρεσε το άρθρο αυτό, σε βοήθησε κατά κάποιο τρόπο, σε έκανε να καταλάβεις κάτι, σου έδωσε κάποια ιδέα, γράψε μια δυο γραμμές στα σχόλια, ή μοιράσου το με άτομα που ξέρεις ότι θα τα βοηθήσει επίσης. Με αυτόν τον τρόπο κάνεις 3πλό καλό: για το άτομο, για τον εαυτό σου, και για την κοινότητα του Neuroselfmastery. Σε ευχαριστώ :)

Τα άρθρα της σειράς “τα 6 βήματα της μεταμόρφωσης” είναι τα εξής:

SHARE
Previous articleΟι 6 Ανθρώπινες Ανάγκες – Γιατί κάνουμε ό,τι κάνουμε;
Next articleΠώς να γίνεις ο Χαρτογράφος της δικής σου πραγματικότητας
Ο Θεόδωρος αυτή τη στιγμή είναι απόφοιτος της Ιατρικής Ιωαννίνων και συγγραφέας στο NeuroSelfMastery.com. Επίσης δημιουργεί και έχει διεξάγει σεμινάρια πάνω στη Συναισθηματική Νοημοσύνη, πώς αναπτύσσεται, τεχνικές μάθησης και μνήμης, αύξησης παραγωγικότητας και άλλα. Ιατρική δεν είναι για αυτόν μόνο η επιστήμη της ασθένειας, αλλά και επιστήμη της ζωής. Δεν είναι απλά η απουσία της ασθένειας, αλλά η δημιουργία μιας ζωής ολοκληρωμένης, που σε γεμίζει ενέργεια, θαυμάζεις, που ποτέ σου δεν πρόκειται να μετανοιώσεις. Αυτό θέλει να δημιουργήσει, προσφέροντας στους γύρω του ό,τι καλύτερο μπορεί και βοηθώντας τους να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους.