Πώς μπορώ να απομνημονεύω καλύτερα; (μέρος 2)

0
1064

Συνεχίζοντας απ’το 1ο μέρος του “Πώς μπορώ να απομνημονεύω καλύτερα”, είπαμε πως όταν τα καταλαβαίνεις αυτά που θες να θυμάσαι, προσπάθησε να τα κάνεις εικόνα (οπτικοποιήσεις) στο μυαλό σου.

Δηλαδή, για κάθε πρόταση / παράγραφο / κεφάλαιο / έννοια κλπ, κάνε μία εικόνα ή ένα μίνι “βίντεο”. Και παίξε με αυτές τις εικόνες στη φαντασία σου. Θες να τα ζήσεις, να τα βιώσεις, όσο πιο έντονα γίνεται.

Πώς μπορούν, όμως, να γίνουν πιο αξιομνημόνευτες οι εικόνες;

Οι εικόνες που αγαπάει το μυαλό μας είναι:

  • πολύχρωμες
  • μεγάλες
  • ζωντανές και
  • κινούμενες – μεταβαλλόμενες
  • ξεχωριστές, με έντονες αντιθέσεις
  • υπερβολικές
  • αλλοπρόσαλλες
  • με όλες τις αισθήσεις
  • με αρκετές λεπτομέρειες
  • σεξουαλικές και με υπονοούμενα,
  • ερωτικές και με πικάντικες λεπτομέρειες.

Τι να κάνουμε, το μυαλό μας είναι πολύ ικανότερο να θυμάται τις αναμνήσεις που έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά!

Όσο καλύτερα μαθαίνεις να εμποτίζεις το ξερό κείμενο με ολοζώντανες εικόνες στο μυαλό σου και να τις τοποθετείς σε χάρτες (κάθε κεφάλαιο είναι και ένας χάρτης, και όλο το βιβλίο ένας ακόμη μεγαλύτερος χάρτης) τόσο καλύτερα θα τα θυμάσαι.

Το να μπορείς να μετατρέπεις αόριστες έννοιες και λέξεις σε ζωντανές εικόνες είναι το μεγαλύτερο μυστικό της απομνημόνευσης, και αυτός είναι ο τρόπος που ακόμα και οι πρωταθλητές μνήμης χρησιμοποιούν για να απομνημονεύσουν δεκάδες τράπουλες με ανακατεμένα τα τραπουλόχαρτά τους σε λίγα λεπτά.

Φαντάσου ο τωρινός πρωταθλητής μνήμης απομνημονεύει μία ανακατεμένη τράπουλα με 52 τραπουλόχαρτα σε 21.90 δευτερόλεπτα.

Το μυστικό των Πρωταθλητών Μνήμης;

Για κάθε σύμβολο, αριθμό και χρώμα έχουν μία ζωντανή εικόνα, ενέργεια, πρόσωπο, πράγμα ή σύμβολο, και φτιάχνουν ιστορίες στο μυαλό τους σε νοητικούς χάρτες – διαδρομές που τους είναι οικείες, πχ απ’το κρεββάτι σου μία διαδρομή μέσα σε όλο σου το σπίτι, ή η διαδρομή μέχρι το σχολείο ή μέχρι το φροντιστήριο, ή το σπίτι κάποιου φίλου/ης σου κλπ.

Και προπονώντας ξανά και ξανά το ίδιο σύστημα, έχουν γίνει απίστευτα καλοί στη δημιουργική τους φαντασία – να μετατρέπουν αυτά που εμείς βλέπουμε σα ξερά νούμερα και χαρτιά σε πλούσιες ζωντανές, αλλοπρόσαλλες και αξιομνημόνευτες ταινίες.

Ένα απλό παράδειγμα για να οπτικοποιείς εύκολα τα νούμερα (με τι μοιάζουν σχηματικά) που χρησιμοποιώ εγώ:

  1. στυλό / πένα (μοιάζει και ηχητικά) / στήλος ΔΕΗ
  2. Κύκνος / πάπια
  3. Στήθος / οπίσθια / καρδιά / ανοιχτές χειροπέδες
  4. καράβι με κατάρτι
  5. γάτζος (πχ του καπτεν Χουκ)
  6. προβοσκίδα ελέφαντα
  7. γκρεμός
  8. κλεψύδρα / γυαλιά
  9. μπαλόνι (με σχοινάκι να κρέμεται) / αερόστατο

Τέλος το 0 μπορείς να το παρομοιάσεις με κουλούρι, ντόνατ, νόμισμα, ή ό,τι άλλο θέλεις (Coca Cola Zero).

Έτσι, τώρα, αν σου πω το νούμερο 34590821 μπορείς άνετα να βγάλεις μία μικρή ιστοριούλα για να το θυμάσαι. (κάν’το για εξάσκηση) Αν την ξαναπερασεις 2-3 φορές γρήγορα, να δεις που θα το θυμάσαι και αύριο αυτό το νούμερο.

Υπάρχουν, βέβαια, και πιο πολύπλοκα συστήματα να θυμάσαι αριθμούς, που συνδέουν αριθμούς με τα Σύμφωνα και φτιάχνεις λέξεις / προτάσεις και εικόνες με 2-3 αριθμούς μαζί.

Υπάρχουν άλλα συστήματα που φτιάχνεις πρόσωπο / δράση / αντικείμενο για κάθε αριθμό και τους απομνημονεύεις ανά τρεις.

Οι επιλογές είναι όσο απεριόριστη είναι η φαντασία μας.

Αρκεί να βρεις ένα σύστημα που να σου αρέσει και να εκπαιδεύεσαι / να το χρησιμοποιείς συνεχώς, ώστε να σου βγαίνει όλο και πιο γρήγορα και αυθόρμητα.

Τέλος, υπενθυμίζω:

1. Κατανόηση και Απομνημόνευση είναι δύο τελείως ξεχωριστές διαδικασίες. Το ότι κατάλαβες κάτι δε σημαίνει πως θα το θυμάσαι, και το αντίθετο.

2. Το να μπορείς να μετατρέπεις αόριστες έννοιες και λέξεις σε ζωντανές εικόνες είναι το μεγαλύτερο μυστικό της απομνημόνευσης.

Όμως ποια είναι μερικές άλλες χρήσεις αυτών των συστημάτων, ή πιο πολύπλοκα συστήματα για απομνημόνευση; Πώς απομνημονεύουν τράπουλες; Και ακόμη πιο χρήσιμο: πώς μπορούμε να απομνημονεύουμε επιστημονική ορολογία ή άλλες αόριστες έννοιες;

Και τέλος, πώς μπορούμε όλα αυτά τα διάσπαρτα να τα ταξινομούμε και να τα θυμόμαστε μπρος/πίσω/ανακατεμμένα, όποτε θέλουμε για μεγάλο διάστημα; (hint: σου ανέφερα χάρτες και διαδρομές, θα δούμε μερικά παραδείγματα)

Όλα αυτά στο επόμενο μέρος :)

Μπορείς να ξαναδιαβάσεις το προηγούμενο μέρος εδώ: Πώς μπορώ να απομνημονεύω καλύτερα; (μέρος 1ο). Μοιράσου τα με τους φίλους σου ή με άτομα που πιστεύεις πως τα χρειάζονται και θα τους βοηθήσουν, μόνο καλό θα κάνει ;)

Αν θες 15+ συμβουλές για ταχύτερο και αποτελεσματικότερο διάβασμα, και άλλους τρόπους να βελτιώσεις τη μελέτη σου, μπορείς να τα βρεις εδώ.

Σημείωση: Μπορείς να διαβάσεις περισσότερα στα βιβλία “Χορεύοντας με τον Αϊνστάιν” και “Χρησιμοποίησε τη Μνήμη σου

SHARE
Previous articleΠώς μπορώ να απομνημονεύω καλύτερα; (μέρος 1)
Next articleΤα Δέκα Συναισθήματα Δύναμης και Ευτυχίας
Ο Θεόδωρος αυτή τη στιγμή είναι απόφοιτος της Ιατρικής Ιωαννίνων και συγγραφέας στο NeuroSelfMastery.com. Επίσης δημιουργεί και έχει διεξάγει σεμινάρια πάνω στη Συναισθηματική Νοημοσύνη, πώς αναπτύσσεται, τεχνικές μάθησης και μνήμης, αύξησης παραγωγικότητας και άλλα. Ιατρική δεν είναι για αυτόν μόνο η επιστήμη της ασθένειας, αλλά και επιστήμη της ζωής. Δεν είναι απλά η απουσία της ασθένειας, αλλά η δημιουργία μιας ζωής ολοκληρωμένης, που σε γεμίζει ενέργεια, θαυμάζεις, που ποτέ σου δεν πρόκειται να μετανοιώσεις. Αυτό θέλει να δημιουργήσει, προσφέροντας στους γύρω του ό,τι καλύτερο μπορεί και βοηθώντας τους να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους.